PRZYJAZNA I EFEKTYWNA NAUKA


Czy nauka może być przyjemna dla dziecka? Tak. Czy może być zarazem efektywna? Tak. Czy jako rodzice mamy wpływ na szybkość zapamiętywania i umiejętności koncentracji naszych dzieci? Tak. Odpowiedzi jak to zrobić znajdują się w artykule.



Nauka powinna być przyjemna, powinna rozbudzać ciekawość i rozszerzać horyzonty dzieci. Nie jest to łatwe w dobie nadmiaru informacji, tabletów i wielu rozpraszaczy. Aby nauka była fascynująca potrzebne jest spełnienie kilku warunków.


  • Zapewnienie dziecku urozmaiconego środowiska edukacyjnego, które umożliwi odkrywanie swoich zainteresowań i dostarczy wielu doznań i doświadczeń. Bardzo ważna jest możliwość odkrywania świata wszystkimi zmysłami, dzięki czemu rozbudzimy w dzieciach ciekawość, rozwiniemy zdolności postrzegania i zmotywujemy do kreatywnego myślenie.

  • Organizowanie aktywności fizycznej, tańca lub gry na instrumencie, które wpływają na poprawę koncentracji i łatwość zapamiętywania określonych treści. Ważne, aby dziecko lubiło daną czynność, żeby kojarzyło to z czymś przyjemnym. Czasami musi spróbować wielu różnych rzeczy, zanim odnajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Dajmy mu czas i szansę.

  • Wprowadzenie odpowiedniej diety. Pożywienie dostarcza substancje potrzebne do powstania neuroprzekaźników (związki chemiczne przenoszące informacje między komórkami nerwowymi), bez których proces uczenia nie mógłby się odbyć.

  • Dbałość o dobre relacje. Do prawidłowego rozwoju dziecko musi czuć, że jest rozumiane,kochane, a opiekujące się nim osoby są zainteresowane tym co się u niego dzieje. Pozytywne relacje m.in. obniżają znacznie poziom stresu, który negatywnie wpływa na jakość uczenia się.

  • Pozytywne emocje. Żeby dziecko mogło zapamiętać treści musimy wywołać określoną emocję i to na samym początku. Dlaczego? Pobudzi to układ limbiczny (odpowiada za emocje), który zacznie uwalniać neuroprzekaźniki, które rozpoczynają proces uczenia się.

  • Zmniejszenie czasu przed TV, tabletem i telefonem na rzecz zabawy, wspólnych rozmów i kontaktu z rówieśnikami. Długie godziny spędzone przed ekranem powodują powstanie chaotycznych połączeń nerwowych, zaburzają percepcję i powodują problemy z koncentracją.

  • Zastosowanie odpowiednich ćwiczeń (gimnastyka mózgu) przed rozpoczęciem nauki, które poprzez usprawnienie ciała uruchamiają pracę mózgu i przygotowują go do przyswajania wiedzy. Ćwiczenia są tak dobierane, żeby integrowały półkule mózgu dzięki czemu nauka jest bardziej efektywna i łatwiej utrzymać koncentrację.

  • Zrozumienie treści. Jeżeli przyswajane informacje są niezrozumiałe trudno je wykorzystać w różnych sytuacjach. Dziecko potrafi wtedy wykonać zadanie tylko w określonym schemacie, nie potrafi przełożyć tej wiedzy na inne sytuacje czy zadania.

  • Odpowiednie zabawy. Określone zabawy tworzą określone wzorce neuronalne.


- zabawy oko-ręka, oko-noga (t.j.piłka nożna,koszykówka, badminton) stanowią fundament dla przedmiotów ścisłych.

- wspinaczka, podchody, budowanie z klocków/piasku/patyków wpływają na rozwój wyobraźni przestrzennej.

- zabawy lalkami, w szkołę, w sklep rozwijają kompetencje językowe i społeczne.



Wiedząc, że dziecko ma trudności z określonymi dziedzinami można je wspomóc proponując w czasie wolnym określone zabawy, które rozwiną odpowiednie obszary mózgu.


Podsumowując:


- Mamy ogromny wpływ na efektywność nauki naszych dzieci.

- To jakie mają podejście do nauki w dużej mierze zależy od nas.

​ - Nauka może być fajna-trzeba tylko użyć odpowiednich narzędzi.

​ - Nie szukaj winnych w szkole, w złych programach nauczania tylko zmień to na co masz wpływ jako rodzic.​

- Zapoznaj się z kolejnymi artykułami (poznasz narzędzia i szczegóły) i zrób plan co możesz wprowadzić już dziś, a na co potrzebujesz więcej czasu.

​ - Zacznij od wprowadzenia jednej zmiany.

Wprowadzenie zdrowych nawyków, poprawa relacji, nowe spojrzenie na naukę to inwestycja nie tylko w dziecko, ale w funkcjonowanie całej rodziny. Jestem pewna, że widoczne efekty wprowadzonych zmian będą motywacją do dalszego rozwoju.


#dzieci #nauka #kreatywnezabawy

Wyróżnione posty
Ostatnie posty
Archiwum
Wyszukaj wg tagów
Nie ma jeszcze tagów.
Podążaj za nami
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

KONTAKT

 

511 608 048 mgr Bartosz Kokot

512 391 453 mgr Piotr Mrówczyński

509 779 425 mgr Monika Mrówczyńska

509 436 405 mgr Alicja Zawal

ADRES

Ul. Kręta 41a

62-030 Luboń

  • Facebook Clean
  • White Google+ Icon