PRZYJAZNA I EFEKTYWNA NAUKA

Czy nauka może być przyjemna dla dziecka? Tak. Czy może być zarazem efektywna? Tak. Czy jako rodzice mamy wpływ na szybkość zapamiętywania i umiejętności koncentracji naszych dzieci? Tak. Odpowiedzi jak to zrobić znajdują się w artykule.
Nauka powinna być przyjemna, powinna rozbudzać ciekawość i rozszerzać horyzonty dzieci. Nie jest to łatwe w dobie nadmiaru informacji, tabletów i wielu rozpraszaczy. Aby nauka była fascynująca potrzebne jest spełnienie kilku warunków.
Zapewnienie dziecku urozmaiconego środowiska edukacyjnego, które umożliwi odkrywanie swoich zainteresowań i dostarczy wielu doznań i doświadczeń. Bardzo ważna jest możliwość odkrywania świata wszystkimi zmysłami, dzięki czemu rozbudzimy w dzieciach ciekawość, rozwiniemy zdolności postrzegania i zmotywujemy do kreatywnego myślenie.
Organizowanie aktywności fizycznej, tańca lub gry na instrumencie, które wpływają na poprawę koncentracji i łatwość zapamiętywania określonych treści. Ważne, aby dziecko lubiło daną czynność, żeby kojarzyło to z czymś przyjemnym. Czasami musi spróbować wielu różnych rzeczy, zanim odnajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Dajmy mu czas i szansę.
Wprowadzenie odpowiedniej diety. Pożywienie dostarcza substancje potrzebne do powstania neuroprzekaźników (związki chemiczne przenoszące informacje między komórkami nerwowymi), bez których proces uczenia nie mógłby się odbyć.
Dbałość o dobre relacje. Do prawidłowego rozwoju dziecko musi czuć, że jest rozumiane,kochane, a opiekujące się nim osoby są zainteresowane tym co się u niego dzieje. Pozytywne relacje m.in. obniżają znacznie poziom stresu, który negatywnie wpływa na jakość uczenia się.
Pozytywne emocje. Żeby dziecko mogło zapamiętać treści musimy wywołać określoną emocję i to na samym początku. Dlaczego? Pobudzi to układ limbiczny (odpowiada za emocje), który zacznie uwalniać neuroprzekaźniki, które rozpoczynają proces uczenia się.
Zmniejszenie czasu przed TV, tabletem i telefonem na rzecz zabawy, wspólnych rozmów i kontaktu z rówieśnikami. Długie godziny spędzone przed ekranem powodują powstanie chaotycznych połączeń nerwowych, zaburzają percepcję i powodują problemy z koncentracją.
Zastosowanie odpowiednich ćwiczeń (gimnastyka mózgu) przed rozpoczęciem nauki, które poprzez usprawnienie ciała uruchamiają pracę mózgu i przygotowują go do przyswajania wiedzy. Ćwiczenia są tak dobierane, żeby integrowały półkule mózgu dzięki czemu nauka jest bardziej efektywna i łatwiej utrzymać koncentrację.
Zrozumienie treści. Jeżeli przyswajane informacje są niezrozumiałe trudno je wykorzystać w różnych sytuacjach. Dziecko potrafi wtedy wykonać zadanie tylko w określonym schemacie, nie potrafi przełożyć tej wiedzy na inne sytuacje czy zadania.
Odpowiednie zabawy. Określone zabawy tworzą określone wzorce neuronalne.
- zabawy oko-ręka, oko-noga (t.j.piłka nożna,koszykówka, badminton) stanowią fundament dla przedmiotów ścisłych.
- wspinaczka, podchody, budowanie z klocków/piasku/patyków wpływają na rozwój wyobraźni przestrzennej.
- zabawy lalkami, w szkołę, w sklep rozwijają kompetencje językowe i społeczne.
Wiedząc, że dziecko ma trudności z określonymi dziedzinami można je wspomóc proponując w czasie wolnym określone zabawy, które rozwiną odpowiednie obszary mózgu.
Podsumowując:
- Mamy ogromny wpływ na efektywność nauki naszych dzieci.
- To jakie mają podejście do nauki w dużej mierze zależy od nas.
- Nauka może być fajna-trzeba tylko użyć odpowiednich narzędzi.
- Nie szukaj winnych w szkole, w złych programach nauczania tylko zmień to na co masz wpływ jako rodzic.
- Zapoznaj się z kolejnymi artykułami (poznasz narzędzia i szczegóły) i zrób plan co możesz wprowadzić już dziś, a na co potrzebujesz więcej czasu.
- Zacznij od wprowadzenia jednej zmiany.
Wprowadzenie zdrowych nawyków, poprawa relacji, nowe spojrzenie na naukę to inwestycja nie tylko w dziecko, ale w funkcjonowanie całej rodziny. Jestem pewna, że widoczne efekty wprowadzonych zmian będą motywacją do dalszego rozwoju.