Aktywność fizyczna, starcie o zdrowie!



Mimo rosnącej grupy zwolenników aktywności fizycznej, wciąż pozostaje spore grono osób, które tej fascynacji nie podziela. W świetle obecnej wiedzy, taki stan rzeczy może dziwić. Trudno jednoznacznie określić czy należy winić za to brak świadomości, brak nawyku i potrzeby aktywności, a może po prostu to zwykłe lenistwo? Tego nie wiem, ale mam nadzieję, że poniższy tekst zachęci do refleksji i rozpali potrzebę pracy nad własną kondycją.


Oto kilka faktów!

Profilaktyka zaburzeń metabolicznych


Otóż regularne uprawianie ćwiczeń z ustaloną intensywnością wpływa korzystnie na wydolność ogólną organizmu, a co za tym idzie powoduje spadek niebezpieczeństwa występowania zaburzeń metabolicznych i chorób o tym charakterze (np.: hiperlipidemia, hiperglikemia, osteoporoza etc). Większość z nas zdaje sobie sprawę jakie ograniczenia i komplikacje powoduje cukrzyca, jak również to że drastycznie wzrasta ilość ludzi nią dotkniętych. Badania dowiodły, że można obniżyć ryzyko zachorowania na cukrzycę aż o 93%, należy jedynie być aktywnym fizycznie.

Aktywność fizyczna kontra brak ruchu 1:0

Profilaktyka w chorobach układu krążenia

Jednym z najczęściej przytaczanych argumentów za uprawianiem aktywności fizycznej jest jej wpływ na profilaktykę i leczenie chorób serca. To prawda, nie ma lepszej metody na poprawę wydolności serca i układu krążenia, nie ma również lepszej metody usprawniania chorego serca jak systematyczny trening. Wysiłek wpływa na lepszą gospodarkę cholesterolu i trójglicerydów (w hiperlipidemii). Wyniki prac nad rolą treningu w profilaktyce chorób serca mówią wyraźnie, ryzyko zmniejsza się o 81% u osób regularnie trenujących. To nie wszystko, zła kondycja układu krążenia (niska wydolność serca, sklerotyzacja naczyń obwodowych, zmiany miażdżycowe etc) ściśle związana jest z występowaniem udarów mózgu. Po raz kolejny naukowcy dowodzą, że można tą niebezpieczeństwo zminimalizować i to o 50%. Receptą jest oczywiście ruch!!!

Aktywność fizyczna kontra brak ruchu 3:0 Przewaga szybko rośnie :)

Profilaktyka raka

To oczywiście nie koniec. Systematyczne uprawianie „sportu” ma udział w profilaktyce chorób nowotworowych, zmniejszając możliwość ich wystąpienia o 36% w ogóle, a niektórych odmian nowotworów kobiecych nawet o 60%.

Aktywność fizyczna kontra brak ruchu 4:0

Profilaktyka funkcjonowania narządu ruchu

Bieganie, fitness, rower, siłownia i inne formy ruchu to świetnie i sprawnie działające mięśnie oraz stawy. Regularne ćwiczenia poprawiają ukrwienie i odżywienie tych struktur ciała. Wpływają na wytrzymałość ścięgien, więzadeł i torebek stawowych, a nawet kości! Minimalizuje to tendencje do urazów (pod wpływem ćwiczeń wzrasta odporność mechaniczna kości), spowalnia zwyrodnienia oraz poprawia funkcję kaletek i produkcję mazi synowialnej (stawowego smaru). Pozwalają zachować na wysokim poziomie propriocepcje (tzw. czucie głębokie, zmysł kinestyczny - zmysł orientacji ułożenia części ciała w przestrzeni), której znaczenie dotyczy całego ciała jako złożonego łańcucha biokinematycznego w kontekście równowagi oraz przeciwdziałania tworzeniu się złych wzorców kompensacyjnych i ochrony mięśniowej stawów. Ma to znaczenie szczególnie w zapobieganiu dolegliwości bólowych kręgosłupa, uszkodzeń barków, bioder, kolan (np.: ACL) i innych problemów szczególnie nasilających się w późniejszym okresie życia. W tym momencie nie sposób nie wspomnieć, że nasze mięśnie rozwijamy w zasadzie do 30 roku życia, a to co udało nam się osiągnąć do tego czasu utrzyma się najdalej do 50tki. Po osiągnięciu tego wieku co 10 lat ubywa 10% siły i aż 35% siły eksplozywnej (siła potrzebna do wykonywania czynności dynamicznych takich jak skoki, zwroty, kopnięcia itp.) O ile w młodym wieku ciało zdolne jest do przyjmowania obciążeń, o tyle kiedy lat przybywa coraz trudniej jest podbiec na autobus, odskoczyć w bok przed pędzącym psem albo wspiąć się na 4 piętro, o wiele łatwiej stracić równowagę i upaść, a w najlepszym razie tylko się poobijać. W tej kwestii doświadczenie naukowe nie pozostawia żadnych wątpliwości, regularny trening może opóźnić utratę siły 2 a nawet 3 krotnie, sprawia że ciało jest odporniejsze mechanicznie i sprawniejsze w kontekście funkcjonalnym, a więc opóźnia tym samym efekt starzenia.

Aktywność fizyczna kontra brak ruchu 5:0

Wpływ układ nerwowy

Dowiedziono również, że wzrost wydzielania endorfin i serotoniny, której niewątpliwie poziom rośnie dzięki ćwiczeniu (stąd między innymi uśmiech na twarzach wszystkich pasjonatów ruchu) ma zbawienny wpływ na funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego spowalniając jego degenerację i zwiększając możliwości poznawcze. Może to również znaleźć zastosowanie w zwalczaniu stanów depresyjnych! Innym arcyważnym we współczesnym świecie argumentem za regularnym wysiłkiem to wpływ na metabolizm kortyzolu tzw. hormonu stresu. Wystarczy więc pokochać ruch, żeby się z nim pożegnać! Czy to już 6:0 ? :D

Kształtowanie charakteru i korzyści wizualne

Nie można pominąć oczywistych korzyści czyli kwestii wyglądu. Nie znam nikogo kto źle czułby się w wysportowanym, zgrabnym ciele, nie znam tez nikogo kto osiągnąłby to tylko dietą. Zawsze stoi za tym ciężka praca, wewnętrzna ambicja, determinacja, a nawet odwaga. To efekt wytrwałości, uporu i ducha rywalizacji. Ma to każdy z Nas, można się o tym przekonać, trzeba jedynie podjąć to wyzwanie i mimo wylewanych hektolitrów potu to sposób na osiągnięcie satysfakcji i przyjemności :)

Ruch wygrywa przewagą 7 punktów!!!

Zachęcam wszystkich - nie traćcie czasu, wystarczy jeden mały krok żeby zacząć. Najlepiej zrobić go już teraz! Przekonajcie się sami, że wynik tego starcia może być Waszą wygraną ;)

#aktywnośćfizyczna #zdrowenawyki #zdrowystylżycia #powrótdozdrowia #profilaktykacukrzycyprofilaktykanowotworów #profilaktykanarząduruchu #lifestyle #profilaktykachoróbukładukrążenie #zwalczaniestresu

Wyróżnione posty
Ostatnie posty
Archiwum
Wyszukaj wg tagów
Nie ma jeszcze tagów.
Podążaj za nami
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

KONTAKT

 

511 608 048 mgr Bartosz Kokot

512 391 453 mgr Piotr Mrówczyński

509 779 425 mgr Monika Mrówczyńska

509 436 405 mgr Alicja Zawal

ADRES

Ul. Kręta 41a

62-030 Luboń

  • Facebook Clean
  • White Google+ Icon